پایان نامه طراحی موتور احتراق داخلی یکی از پرچالشترین و فنیترین زمینههای پژوهش در مهندسی مکانیک، بهویژه گرایش تبدیل انرژی و طراحی کاربردی است. موتورهای احتراق داخلی قلب تپنده بسیاری از سامانههای حملونقل، نیروگاههای کوچک، تجهیزات صنعتی و کشاورزی هستند. طراحی، تحلیل و بهینهسازی این موتورها به دانش عمیق ترمودینامیک، دینامیک سیالات، انتقال حرارت و مکانیک جامدات نیاز دارد.
در این مقاله به بررسی مراحل انجام پایاننامه، نرمافزارهای تخصصی، موضوعات کاربردی، چالشها و نکات کلیدی در طراحی موتورهای احتراق داخلی میپردازیم.
طراحی موتورهای کارآمد، کممصرف و با آلایندگی پایین، هدف اصلی صنعت خودروسازی، هوایی و انرژی است. پژوهش در این زمینه باعث:
بهبود بازده حرارتی
کاهش مصرف سوخت و هزینه عملیاتی
کاهش آلایندههای زیستمحیطی
توسعه موتورهای ترکیبی و جدید (بنزینی، دیزل، بیوفیول)
میشود.
موضوع باید هم بهروز باشد و هم امکان تحلیل ترمودینامیکی، دینامیکی یا عددی داشته باشد.
نمونه موضوعات پیشنهادی:
تحلیل سیکل ترمودینامیکی موتور دیزل تکسیلندر
طراحی و شبیهسازی پاشش سوخت در محفظه احتراق
بررسی تاثیر زمانبندی سوپاپها بر راندمان حجمی موتور
تحلیل CFD احتراق در موتور بنزینی با نرمافزار Fluent
مدلسازی و کنترل سیستم خنککاری موتور با Simulink
شامل اهداف، متغیرهای پژوهش، نوع موتور مورد بررسی، روشهای تحلیلی یا عددی، نرمافزار مورد استفاده و خروجیهای مورد انتظار.
تحلیل عملکرد سیکلهای اوتو، دیزل، میلر یا آتکینسون با استفاده از معادلات ترمودینامیکی و تحلیل اگزرژی، از مراحل کلیدی پژوهش است.
مدلسازی محفظه احتراق، جابهجایی حرارت بین گازها و دیوارهها، و تحلیل انتقال جرم و انرژی بین اجزای موتور با استفاده از نرمافزارهای تخصصی.
نتایج باید با دادههای تجربی، دادههای تولیدکنندگان یا مقالات معتبر مقایسه شود تا صحت تحلیل تأیید گردد.
نرمافزار | کاربرد |
---|---|
GT-Power | شبیهسازی عملکرد کامل موتور |
ANSYS Fluent | تحلیل احتراق و جریان سیال در محفظه |
AVL Fire | شبیهسازی دقیق فرآیند احتراق |
MATLAB/Simulink | مدلسازی دینامیک سیستمها و کنترل موتور |
SolidWorks / CATIA | طراحی هندسی قطعات موتور |
Ricardo WAVE | مدلسازی پیشرفته موتور و سیستمهای مرتبط |
پیچیدگی بالای فرآیند احتراق و حرکات سوپاپها
مشکل در تعریف شرایط مرزی و اولیه در شبیهسازی
کمبود دادههای تجربی برای اعتبارسنجی
زمانبر بودن حل معادلات غیرخطی چندفازی
نیاز به کدنویسی برای مدلسازی خاص (در MATLAB یا C)
انتخاب یک موتور خاص با دادههای واقعی و قابل دسترسی
یادگیری کامل یک نرمافزار تحلیلی (مانند GT-Power یا Fluent)
بررسی تاثیر پارامترهای مختلف طراحی بر عملکرد موتور
انجام تحلیل حساسیت برای بهینهسازی عملکرد
استفاده از مقالات جدید و معتبر ISI بهعنوان مرجع مقایسه
فصل اول: مقدمه، ضرورت تحقیق، اهداف، ساختار موتور
فصل دوم: مرور پیشینه و تحلیل انواع سیکلها
فصل سوم: مدلسازی ترمودینامیکی یا CFD موتور
فصل چهارم: تحلیل نتایج عددی، مقایسه با منابع
فصل پنجم: جمعبندی، پیشنهاد برای توسعه آینده، محدودیتها
توسعه نسل جدید موتورهای پر بازده
کاهش مصرف سوخت خودروها و ماشینآلات
طراحی موتور برای خودروهای هیبریدی و پاک
ارتقاء سامانههای پاشش سوخت و احتراق
طراحی سیستمهای کنترل دمای موتور و خنککاری
پایان نامه طراحی موتور احتراق داخلی ترکیبی از علم ترمودینامیک، مکانیک سیالات، طراحی صنعتی و تحلیل عددی است. با انتخاب موضوع هوشمندانه، تسلط بر ابزارهای شبیهسازی، و تحلیل دقیق پارامترها، میتوان پروژهای علمی، کاربردی و صنعتی ارائه داد که هم از نظر آکادمیک ارزشمند و هم در صنعت قابل اجرا باشد.
انجام رساله دکتری و انجام پایان نامه ارشد و انجام پایان نامه در تمامی رشته ها با مدیریت استاد علی کیان پور
سفارش مقاله کنفرانسی ، مقاله علمی پژوهشی و … با دکتر علی کیان پور
تلفن های مشاوره و تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد …